O publicitate care compara preturile intre magazine de formate si de 
dimensiuni diferite nu este permisa in anumite imprejurari.

O asemenea publicitate este de asemenea susceptibila de a fi inselatoare 
in cazul in care consumatorul nu este informat in mod clar chiar in 
publicitate despre diferenta de format sau de dimensiune dintre 
magazinele comparate

In cursul lunii decembrie 2012, Carrefour a lansat o campanie 
publicitara televizata, intitulata ``garantat cel mai redus pret 
Carrefour``. Aceasta publicitate compara preturile a 500 de produse 
apartinand marilor marci practicate in magazine ale firmei Carrefour si 
in magazine ale firmelor concurente (printre care si magazinele 
IntermarchAA©), si oferea consumatorului rambursarea dublului diferentei 
de pret daca gasea produsul mai ieftin in alta parte. Incepand cu al 
doilea spot televizat, toate magazinele IntermarchAA© selectionate 
pentru comparatie erau supermarketuri, iar toate magazinele Carrefour 
erau hipermarketuri. Aceasta informatie figura cu litere mai mici numai 
sub denumirea IntermarchAA©.

ITM, societate insarcinata cu strategia si cu politica comerciala ale 
magazinelor firmei IntermarchAA©, solicita in justitie in Franta 
incetarea difuzarii acestei publicitati, precum si plata unor daune 
interese pentru publicitate inselatoare.

Sesizata cu cauza, Cour dEA¼appel de Paris solicita Curtii sa se 
pronunte cu privire la faptul daca o asemenea publicitate, care compara 
preturile produselor vandute in magazine de dimensiuni sau de formate 
diferite, este permisa in raport cu Directiva privind publicitatea 
inselatoare si cu Directiva privind publicitatea comparativa1.

Ea solicita in plus, sa se stabileasca daca faptul ca magazinele in 
discutie sunt de dimensiuni si de formate diferite constituie o 
informatie semnificativa care, in conformitate cu Directiva 2005/29 
privind practicile comerciale neloiale2 , ar trebui in mod necesar sa 
fie aduse la cunostinta consumatorului pentru ca acesta sa poata lua o 
decizie comerciala in cunostinta de cauza.

Prin hotararea pronuntata, Curtea aminteste mai intai ca in temeiul 
Directivei 2006/114, o publicitate comparativa trebuie sa compare 
preturile in mod obiectiv si sa nu fie inselatoare. Or, atunci cand 
persoana care isi face publicitate si concurentii fac parte din firme 
care detin fiecare o gama de magazine de dimensiuni si de formate 
diferite si cand comparatia nu priveste aceleasi dimensiuni si aceleasi 
formate, obiectivitatea comparatiei poate fi denaturata de acest fapt, 
daca in publicitate nu se mentioneaza aceasta diferenta: astfel, 
preturile bunurilor de consum curent pot varia in functie de formatul 
sau de dimensiunea magazinului, asa incat o comparatie asimetrica poate 
avea drept efect crearea sau cresterea artificiala a diferentei dintre 
preturile persoanei care isi face publicitate si preturile 
concurentilor, in functie de selectia magazinelor care fac obiectul 
comparatiei.

Curtea aminteste de altfel ca este inselatoare o publicitate comparativa 
care omite o informatie semnificativa de care consumatorul mediu are 
nevoie in contextul respectiv pentru a lua o decizie comerciala in 
cunostinta de cauza sau care disimuleaza o asemenea informatie sau o 
furnizeaza intr-o maniera neclara, neinteligibila, ambigua sau 
nepotrivita si care, in consecinta, poate determina consumatorul mediu 
sa ia o decizie comerciala pe care nu ar fi luat-o in alte imprejurari. 
Or, o publicitate precum cea in cauza poate avea o influenta asupra 
comportamentului economic al consumatorului, determinandu-l sa ia o 
decizie cu convingerea eronata ca va beneficia de diferentele de pret 
invocate in publicitate prin cumpararea produselor in cauza mai degraba 
in toate magazinele firmei persoanei care isi face publicitate decat in 
magazinele firmelor concurente.

Avocat Marius Coltuc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.