Generatia Z: intre aparente si valori

Generatia Z: intre aparente si valori

Generatia Z este alcatuita din tineri nascuti dupa anul 2000, caracterizati prin graba, pragmatism, independenta si incapatanare. Varsta lor este cumva cuprinsa intre 13 si maximum 17 de ani, au prieteni mai putini in viata reala, dar extrem de multi in cea virtuala, cu care sfarsesc chiar prin a se intalni. Aceasta generatie este lipsita de prejudecati, evoluand in functie de noile tendinte aparute pe internet si considerand ca viata sociala se petrece aici, nu in realitate.

Generatia Z este cea care a vazut absolut tot, care este in contact cu orice informatie, inclusiv cea legata de violenta sau pornografie. Cei mai multi dintre tineri petrec cel putin trei ore la in fata laptopului, conectati la internet, dorindu-si sa nu piarda nimic in legatura cu ce se petrece acolo. Unii dintre ei isi creeaza propriul blog, site, canal de youtube, unde vorbesc liber si fara perdea despre ceea ce ii intereseaza.

Generatiei Z – fata in fata cu tehnologia, moda si comunicarea

Caracterizata in mare parte prin superficialitate, aceasta generatie de tineri poate fi insa si una slab educata, deoarece informatiile cu care vin in contact nu se sedimenteaza, ci ele dispar asa cum au sosit. Cultura inseamna fixarea cunostintelor prin rabdare, invatare, iar generatia Z nu stie ce inseamna acest lucru, fapt dovedit tot mai mult de raspunsurile extrem de banale pe care le dau la scoala cand sunt intrebati diverse lucruri despre ceea ce ii inconjoara.

Interesul, pe care acesti tineri il au fata de lumea in care traiesc, poate fi prezentat mai pe larg, referindu-se la urmatoarele domenii:

  1. Tehnologia

Nascuti in plina expansiune tehnologica, conectati non-stop la informatie datorita telefoanelor mobile de ultima generatie precum cele iPhone regasite online aici http://www.rombiz.ro/telefoane-mobile/apple/ , tinerii generatiei Z sunt dornici de a socializa pe retele, de a impartasi experiente de viata, de a arata diverse fotografii care-i surprind in 

ipostaze considerate de ei interesante. Multi ajung chiar sa-si puna viata in pericol pentru a obtine ”sefie-ul perfect”.

Dezavantajele pe care le aduce insa tinerilor sunt si ele numeroase si ridica semne de intrebare tuturor adultilor:

  • I i izoleaza si ii face mai putini sociabili in viata reala;

  • Devin anxiosi cand sunt rupti de realitatea virtuala, nu stiu cum sa se comporte, nu stiu ce gesturi sa faca, raman intr-o stare de neputinta sociala;

  • Parintii le ofera extrem de multe gadgeturi, rasfatandu-i si creandu-le impresia ca sunt cei mai buni, ca sunt cei mai importanti si ca li se cuvine totul;

  • Citesc” mai rapid o fotografie decat un text;

  • Multi dintre tineri dorm cu telefonul langa ei pentru a vorbi rapid sau pentru a se conecta la diverse stiri care ii intereseaza, ceea ce le afecteaza sanatatea fizica si psihica.

  1. Moda

Una dintre cele mai mari pasiuni ale tinerilor acestor timpuri este a avea imbracaminte moderna. Sunt disperati dupa haine, dupa incaltaminte de ultima moda, dupa tot felul de articole care sa le arate apartenenta la un anumit stil. Collective.com reprezinta un magazin care este partenerul de drum al tinerilor generatiei Z, deoarece aduce cu sine branduri iubite de acestia precum Converse in Romania .

Dorinta lor de a fi mereu in ton cu moda, de a fi acceptati de cei din jur ca facand parte din aceasta generatie, ii determina sa caute mereu si sa invete cum sa faca shopping online. Imbracamintea si incaltamintea acestor tineri le declara practic aparteneta la grupul de prieteni, la clasa de elevi dintr-o anumita scoala. Cu smartphone-ul in mana, tinerii arata tuturor celor interesati de unde isi procura hainele, care sunt marcile lor preferate si chiar cer parerea prietenilor in legatura cu noile achizitii pentru a fi siguri ca se raliaza tendintelor in moda.

Se poate observa insa ca este foarte greu pentru specialisti sa prevada ceea ce vor purta adolescentii, fiind foarte greu de anticipat ce anume le va placea si ce nu.

  1. Comunicarea

Extrem de interesant este faptul ca acesti tineri nu mai comunica tinand cont de regulile gramaticale, folosesc cuvinte prescurtate, abreviate, iar semnele de punctuatie sunt extrem de rar folosite. Au foarte putina rabdare pentru ca se asteapta ca tehnologia sa le dea raspunsul in cel mai scurt timp, intre timp adaptandu-si comunicarea scrisa si folosind pentru raspunsuri tot mai mult emoticoanele, sticker-ele, clipurile video etc.

Vocabularul lor este plin de acronime si cuvinte imprumutate din limba engleza („swag” a luat locul cuvantului „cool”, considerat depasit si folosit doar de adulti acum).

Valorile Generatiei Z

Chiar daca intr-adevar acesti tineri sunt superficiali, extrem de egoisti si au un puternic ego, totusi se poate observa ca sunt in continuare inimosi, ca sunt afectati de diverse lucruri negative, ca nu raman indiferenti la nevoile celor din jurul lor si ca isi pot exprima punctul de vedere clar si concis, fara sa aiba regrete.

Unii oameni de stiinta ii numesc ”mutanti” care au fuzionat cu universul digital. Desi par ca nu se descurca dincolo de ecranele care le dau practic totul in acelasi timp, tinerii generatiei Z pot fi identificati si prin anumite valori:

  • Sunt extrem de ambitiosi si increzatori in fortele proprii, simt ca pot oricand muta muntii din loc;

  • Vor sa faca diverse fapte mari, care sa ramana posteritatii, iar numele lor sa insemne ceva pentru generatia viitoare;

  • Doresc sa contribuie la imbunatatirea lumii, sa conserve mediul inconjurator, sa lupte impotriva saraciei, a coruptiei, a mizeriei etc;

  • Sunt autodidacti in tot ceea ce priveste domeniul high-tech;

  • Considera ca tehnologia face ca totul sa fie posibil;

  • Pentru a reusi in viata, tinerii generatiei Z cred in internet pentru inceput, majoritatea dintre ei dorindu-si sa isi faca o profesie din spatiul digital;

  • Adora ideea voluntariatului, chiar si in Romania foarte multi dintre tineri dorindu-si sa ii ajute pe cei din jur in diferite activitati cu care se vor mandri chiar si pe paginile de socializare etc.

Generatia Z este practic generatia crescuta direct in legatura cu evolutia tehnologiei. Mentalitatea si comportamentul individului sunt total schimbate, mai ales ca el este conectat non-stop la o lume virtuala.

Leave a Reply

Your email address will not be published.